Szinte naponta jelentetnek meg új címet a magyar print on demand rendszerre épülő kiadók, amik ha tehetik, kikerülve a nagy- és kiskereskedéseket, közvetlenül az olvasóknak árusítanak – a lehető legolcsóbban. A könyvszakma kerülőútjairól a lelkes amatőröket kiszolgáló Underground Kiadót és a köteteket elektronikus formában kínáló Fapadoskönyv vezetőit kérdeztük.

A könyvpiac már évek óta nem számít prosperáló ágazatnak. A forgalom 2010-ben is mérséklődött, 64,1 milliárdról 61,5 milliárd forintra, a csökkenés az inflációval együtt a kilenc százalékot is elérheti. Ezért elsősorban a világgazdasági válság miatt csökkenő vásárlóerőt teszik felelőssé, de közben a szakmát belső feszültségek is terhelik, például mert a nagy könyvpaloták gerjesztette mennyiségi verseny nagy terhet ró a kiadókra. Nem véletlen, hogy a magyar piacon is megjelentek a nagy terjesztői hálózatokat kikerülő cégek, amelyek az Egyesült Államokban és Nyugat-Európában már kedvelt print on demand rendszert (igény szerinti nyomtatás, POD) próbálják meghonosítani. Az eljárás egyszerű: a könyveket nem egyszerre, hanem a megrendelések után gyártatják le, annyit, amennyire szükség van. Ma már több ilyen vállalkozás működik Magyarországon, ezt kínálja a Révai Digitális Könyvkiadó, az Ad Librum Kiadó és a „legrégibb”, a 2009 óta működő Fapadoskönyv Kiadó.

„A hagyományos modell hátránya, hogy valamennyi kockázat a kiadói oldalon van . A kiadó állja a kézirat gondozásának a költségeit, fizeti a szerzőt, a nyomdát, a terjesztők azonban csak bizományba veszik át a könyvet” – magyarázza Farkas András, Fapadoskönyv Kiadó vezetője. „A mi rendszerünk nagyon egyszerű: úgy tördeljük a szöveget, hogy azt otthon kinyomtatva bárki könyvvé tudja alakítani. Az ehhez szükséges kellékek bármelyik papírboltban néhány forintért megvásárolhatók, de ha ehhez nem fűlik a fogunk, monitoron is olvashatunk” – mondja. „Ez a fapados könyv. Kihagytuk a nyomdát, a nagykereskedőt és nincs remittenda sem” – teszi hozzá.

Amikor a tapasztalatokról kérdezzük, kiderül, hiába az olcsó termék, az emberek nem akartak otthon könyvet barkácsolni. Ezért változtattak a rendszeren, ma már kész állapotban is meg lehet rendelni a kiadványokat némi felárért. Emellett megállapodtak a nagy könyvterjesztő hálózatokkal, ahonnan szintén meg lehet rendelni a köteteiket, sőt a kínálatuk az e-tartalmakat szolgáltatóknál is elérhető. Farkas András egyelőre nem lát megtérülést az e-bookban, ezért maguk nem konvertálják e-olvasókra a kiadványaikat. De azért el sem zárkóznak tőle a jövőben.

A kiadó körülbelül fele-fele arányban ad ki régi és kortárs könyveket, lényegesen nagyobb címszámot produkálva, mint a hagyományos kiadók. 2009 óta közel ezer címet adtak ki, hetente 10-15-öt. A kiadó vezetője szerint megjósolhatatlan, mi lesz siker és mi nem. „Az Egri csillagok például nagyon jól megy, noha rengeteg kiadást megélt már, és bárhol hozzá lehet férni. A legjobban most Németh László Iszonya, Tormay Cecile Bujdosókönyve, Oscar Wild Dorian Gray arcképe fut” – árulja el a Bookline eladásai alapján. Érdekességképp megmutatja két újdonságukat, a Demagógia Klasszikusai sorozatból, Muammar al Kaddáfi A zöld könyvét és Mao Ce-tung A vörös könyvecskéjét. „Még nem jelentek meg magyarul, noha ezek történelmi dokumentumok” – teszi hozzá. Az újszerű megközelítés ellenére ugyanis Farkas András a kiadói szerepek hagyományos megközelítését vallja, szerinte a könyves vállalkozásoknak egyfajta előszűrőként kell működniük, hogy az olvasók rábízhassák magukat a kiadó választására.

Ennek az ellenkezőjét vallja Hanczár Gergely, a tavaly szeptemberben elindított, szintén a POD-eljárásra építő Underground Könyvkiadó tulajdonosa, aki a Youtube-hoz hasonlítja vállalkozását. „Tartalomszolgáltatók vagyunk, afféle „youbook”. Bármit kiadunk, ami nem jogsértő” – mondja, ami akár kiadói ars poeticának is tekinthető. Hanczár szerint az érdeklődési körök egyre speciálisabbak, amit a hagyományos könyvkiadás nem tud kielégíteni. Példaként egy falusi plébános legszebb prédikációit összegyűjtő kötetet említ, ami a falu lakosságán, barátokon kívül aligha tarthat számot szélesebb érdeklődésre, őket viszont ez jobban érdekli, mint bármi más. Náluk egy ilyen kötet vagy akár a nagypapa háborús történetei, iskolai évkönyvek is megjelenhetnek. Mindezért a szerző, ha tűrhető állapotban adta le kéziratát, csupán nyolcezer forintot fizet, és vállalja, hogy legalább hármat megvásárol a kötetből.

A titok az előállítás ésszerűsítésében rejlik: nincs szerkesztő, nincs kézi tördelő és a korrektúrára sem fordítanak akkora gondot, mint mások, mondja Hanczár. A terjesztés, a kiadvány népszerűsítése az ingyenes felületeken, közösségi szájtokon történik, az első vásárlók a szerző barátai, ismerősei közül kerülnek ki, aztán tartalomtól függően a könyv elkezdi megtalálni az olvasóit. Így míg a hagyományos kiadóknál körülbelül ötszáz-ezer eladott példány után lesz nyereséges a vállalkozás, addig náluk már tíz példány is termel némi hasznot. És körülbelül naponta jönnek ki új könyvvel. „A kiadó már a saját lábán áll, és fejlődik” – árulja el a tapasztalatokat. 

Hanczár Gergely úgy véli, a kiadójuk minden könyvszakmai hagyománnyal szakít, de szerinte ez megéri, hiszen így olyanokat is „átsegíthetnek a nyilvánosság küszöbén”, akik amúgy esélytelenek lennének. „Az elmúlt ötszáz évből vajon hány olyan remekművet találnánk, amit kiadói kapcsolatok, pénz, érdeklődés híján nem adtak ki?” – teszi fel a kérdést. Mint fogalmaz, ismerősei mind megpróbálták lebeszélni a vállalkozásról, mondván, az ideje nagy részében dilettánsokkal kell majd csatároznia. „Engem is meglepett, de nem így történt. Igazán friss, jó dolgokat adunk ki” – mondja. A legnagyobb példányszámot egy iskolai novellapályázatból készült kötet érte el, de adtak ki szakmonográfiát, fotóalbumot is. Sőt az egyik szerzőjüktől az egyik legnagyobb könyves cég rendelt meg egy új regényt.

 

via világgazdaság

A bejegyzés trackback címe:

https://lapszel.blog.hu/api/trackback/id/tr902792521

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása